Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the ninja-forms domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/3/1/2/renault-alpine-club.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":516,"date":"2012-01-30T15:49:07","date_gmt":"2012-01-30T15:49:07","guid":{"rendered":"http:\/\/www.renault-alpine-club.dk\/?page_id=516"},"modified":"2012-01-31T20:54:20","modified_gmt":"2012-01-31T20:54:20","slug":"dauphine-gordini","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.renault-alpine-club.dk\/club-alpine-og-renault-sport-danmark-2\/bil-modeller\/dauphine-gordini","title":{"rendered":"Dauphine Gordini"},"content":{"rendered":"

Renault Dauphine Gordini<\/span><\/p>\n

Allerede i 1951 begyndte Renault udviklingen af Dauphine modellen. Opl\u00e6get var at den skulle v\u00e6re lidt st\u00f8rer og have lidt flere kr\u00e6fter end 4CV modellen. Man arbejdede med en 750 cm3 motor lige til det sidste men fra \u00f8verste h\u00e5nd blev det besluttet at 850cm3 var n\u00f8dvendigt til at opn\u00e5 hvad man \u00f8nskede. Da Dauphine kom p\u00e5 markedet i 1956 var det med en 30 HK 845cm3 motor forbundet til hjulene med en 3 trins gear kasse. Det meste af undervognen blev arvet fra 4CV. Undervognen holdt ikke l\u00e6nge og allerede i 1958 var den moderniseret og i \u00f8vrigt anvendt i de sidste \u00e5rgange af 4CV modellen.<\/p>\n

\n

I 1957 var det slut med A. Gordinis Grand Prix eventyr. Gordini blev ansat af Renault og hans f\u00f8rste opgave var at “g\u00f8re noget ved” Dauphinen s\u00e5 den blev mere sporty. Resultatet blev pr\u00e6senteret i 1958 Renault Dauphine Gordini R1091. Nogle kalder bilen for verdens f\u00f8rste GTI bil for Gordini gik hele bilen i gennem. I 1950\u00b4erne var det noget nyt for hvis man ville have en st\u00f8rer motor m\u00e5tte man have en st\u00f8rer vogn og s\u00e5 blev resultatet det samme! Ydelsen blev h\u00e6vet fra 30 HK til 36 HK og de blev overf\u00f8rt med en ny 4 trins gear kasse. Undervognen blev strammet op s\u00e5 den kom i balance med de 36 HK.<\/p>\n

\n

Den kraftigste Dauphine opstod i 1962 hvor R1093 blev lanceret. R1093 blev konstrueret til motorl\u00f8b da det begyndte at knibe for den ellers suver\u00e6ne Gordini udgave. Det Renault pr\u00e6senterede var en bil som kraftigt forbedret p\u00e5 en r\u00e6kke punkter. Motoren var stadig 850 cm3 men nu med 55 HK stadig afleveret til vejen gennem en 4 trins gear kasse. Undervognen blev strammet op overalt med nye fjedre og d\u00e6mpere. I kabinen fik man et 180 km\/t speedometer og omdrejnings t\u00e6ller. Bremserne blev forst\u00e6rket med nye tromler som havde k\u00f8leribber! Modellen var p\u00e5 markedet i godt et \u00e5r og der blev produceret godt 2000 stk.<\/p>\n

Man arbejdede med planer om en endnu kraftigere Dauphine til afl\u00f8sning af R1093\u00b4ern men dette arbejde blev standset og al energien blev overf\u00f8rt til at lave R8 Gordinien. Sandsynligvis af markedsf\u00f8rings \u00e5rsager for Dauphinen var nu en aldrende model og fremtiden hed jo R8! Det kunne nu have v\u00e6ret sjovt med en Dauphine med 1108 Gordini motor fra fabrikkens side!<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Det var dog ikke helt slut for Dauphinen for i 1964 kom der en ny udgave. Nyhederne var noget som befandt sig under blikket. R8 havde f\u00e5et skivebremser hele vejen rundt og den mekanik blev indf\u00f8rt p\u00e5 de sidste \u00e5rgange af Dauphinen. Den fik ogs\u00e5 den fuldsynkroniserede gearkasse med fra R8 og de sidste \u00e5rgange havde 40 HK til r\u00e5dighed. I 1968 sluttede produktionen af Dauphinen selv om det var en temmelig teknisk moderne vogn men med et efterh\u00e5nden gammeldags udseende!<\/p>\n

Motorsport<\/span><\/p>\n

Dauphinen blev straks en motorsports succes med sejre i Rallye Corsica (5 stk), Rallye Monte Carlo som noget af det st\u00f8rste. Det f\u00f8rste Rallye Corsica blev vundet af 2 kvinder Gilberte Thirion\/Nadege Ferrier allerede i modellens debut \u00e5r og er faktisk den bil som har vundet l\u00f8bet flest gange nogen sinde! De samme 2 kvinder lavede en fantastisk pr\u00e6station i 1956 Mille Miglia for de gennemf\u00f8rte l\u00f8bet p\u00e5 en andenplads i klassen med et gennemsnit p\u00e5 104,8 km\/t i en bil hvis tophastighed l\u00e5 p\u00e5 ca 110 km\/t! Hven siger kvinder ikke kan k\u00f8re st\u00e6rkt?<\/p>\n

Tilbage til Bil Modeller<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Dauphine Gordini Allerede i 1951 begyndte Renault udviklingen af Dauphine modellen. Opl\u00e6get var at den skulle v\u00e6re lidt st\u00f8rer og have lidt flere kr\u00e6fter end 4CV modellen. Man arbejdede med en 750 cm3 motor lige til det sidste men…<\/p>\n